ASSALAMUALAIKUM WRT……..& SELAMAT DATANG

Tuesday 27 November 2012

TART TELUR






TART TELUR TERBAIK PUNYA..

Rasanya dah lama kakda tak berceloteh disini ye..bukan tak mau dan tak de masa ye..tapi tikus(mouse laptop) belaan kakda sakit dan xboleh diubati lagi gara-gara izaz,semenjak dia dah boleh berjalan ni emm..makin ligat le dan suka sangat main ngan barang-barang ibu(terutama bunga ibu)alahai anak ibu...3 ekor jugak le tikus dihempas olehnya...macam mana tu nak kontrol..hehe..

Sekarang ni Nur Izaz Zanida sedang lena so senang ibu nak mengupdate blog dan berfacebook..hehe.upload gambar2 yang patut,edit2 gambar resipi yang telah kakda buat..Taip-taip resipi,cari-cari resipi yang ingin cuba buat dan yang sewaktu dengannya..




Ok lah jom kita tengok resipi..

Bahan-bahan untuk kulitnya :

250gm tepung gandum
125gm Gula kastor
125gm Mentega
1-2 sudu besar susu segar
secubit garam

Bahan filling
4 biji telur
65gm gula kastor
50ml susu segar
125ml air 

Cara membuatnya :
Pukul telur dan gula sehingga kembang kemudian masukan tepung,garam dan susu..Putar lagi sehingga adunan sebati..ketepikan..




Cara membuat filling :
Campur semua bahan dan dikacau-kacau manja sehingga sebati..Jangan terlampau kacau ye..Tak jadi cantik masa bakar nanti..filling tak naik..

Kemudian semua dah siap masukan dalam acuan dan bakar selama 15-20mnt dengan suhu 180'C..Sebelum masukan adunan tu sapu2 mentega pada acuan nanti senang kita nak keluarkan bila dah siap bakar nanti..

Masukan Filling

Siap daa.....




 



No comments: